Strefa
Mechanika
Powrót
logotyp

Czy wiesz jak ważny jest przegląd roweru po sezonie?

Designed by peoplecreations / Freepik


Pogoda niestety przestała sprzyjać przyjemnej jeździe, więc czas na przegląd techniczny roweru po sezonie. Najważniejszą rzeczą jaką możemy zrobić przed oceną stanu naszego sprzętu, to dobre mycie. Warto poświęcić na to więcej czasu i dobrze przyjrzeć się wszystkim rysom, odpryskom czy też drobnym spękaniom. W trakcie sezonu różne rzeczy się dzieją i o ile nie mieliśmy jakiejś poważniejszej wywrotki czy kraksy, to z rowerem nic nie powinno się dziać. Jeśli posiadamy rower z amortyzacją warto wykonać kilka ruchów sprawdzających jak działa całość. Często przy źle działającym zawieszeniu lub amortyzacji słychać różne niepokojące dźwięki lub spadek tłumienia w stosunku do tego co było na początku użytkowania. Takie wstępne sprawdzenie pozwoli nam później powiedzieć dokładnie mechanikowi co jest do zrobienia lub wymiany.

Następnym krokiem jest udanie się do specjalisty. Tutaj oprócz rzeczowej rozmowy na temat usterek lub uszkodzeń warto porozmawiać również o wymianie części. Często obserwujemy sytuację w serwisach i u naszych użytkowników, że pomimo dużego przebiegu np. kasety lub kółek tylnej przerzutki, mało osób decyduje się na wymianę tego typu elementów raz w sezonie. Na pewno tę sytuację ratuje łańcuch, który jest zdecydowanie najczęściej wymienianym elementem osprzętu rowerowego. Oczywiście wszystko zależy od tego jak dużo jeździmy i w jakich warunkach. Jeśli, ktoś się ściga w maratonach MTB lub wyścigach szosowych, to jego sprzęt będzie potrzebował częstszej wizyty w serwisie i wymiany części, które się zużywają. Według nas podstawowymi elementami na jakie powinniśmy zwrócić uwagę w rowerze po sezonie to:

  • łańcuch (konieczna wymiana w przypadku przejechania ok. 3000-4000 km) – zależy od tego ile i jak jeździmy,
  • kaseta – po sezonie warto założyć nową i nie patrzeć, że spośród np. 10-11 rzędów mamy zużyte tylko 3 :)
  • koniecznie trzeba zajrzeć do sterów – szczególnie jeśli zdarzało nam się jeździć w mokrych warunkach,
  • regulacja przerzutek i ewentualna wymiana kółek tylnej przerzutki,
  • serwis amortyzatora/zawieszenia – nawet podstawowe zajrzenie i sprawdzenie czy wszystko jest ok. będzie już dobrą praktyką,
  • suport –  warto sprawdzić czy nie ma luzów i czy jest dobrze nasmarowany,
  • piasty w kołach – szczególnie w tylnym kole. Nie robimy tego sami i pokornie oddajemy całość w ręce specjalistów.

Po sezonie warto jest zrobić przegląd generalny roweru. W różnych warunkach zdarza nam się jeździć i dużo mogło się wydarzyć. Na takim przeglądzie nie warto oszczędzać! Koniecznie trzeba zaplanować wydatki tak, żeby zrobić jak najwięcej. Oczywiście wymiana owijki czy chwytów może nastąpić później, ale najważniejsze elementy w rowerze powinny zostać dobrze sprawdzone.

Przy odbiorze roweru należy wypytać mechanika czy wszystko zostało wymienione i sprawdzone tak jak chcieliśmy. Drugą ważną kwestią jest również dopytanie czy nie ma żadnych uszkodzeń, które mogły się dopiero objawić po zdemontowaniu jakiegoś elementu np. korby.  Nie zaszkodzi także zapytać na co warto zwracać uwagę w przyszłości i co będziemy musieli wymienić np. w kolejnym sezonie. Koniecznie trzeba się przejechać jeśli są do tego warunki i sprawdzić czy nie ma z niczym problemów. Jeśli na wiosnę okaże się, że coś jest źle zrobione, to nikt nie uzna nam reklamacji. To też trzeba mieć na uwadze.  
 


Ostatnią rzeczą jest konserwacja, którą możemy przeprowadzić sami. Oczywiście w najlepszych serwisach zrobią to za nas, ale przed odstawieniem roweru w kąt na czas zimowy, warto zabezpieczyć lakier np. powłoką sylikonową, nasmarować łańcuch i napompować opony do odpowiedniej wartości. Nie raz zdarzały się przypadki, gdzie rower stał na „kapciu” w zimie i później opona nie nadawała się do ponownego użytkowania.

Na wiosnę sprawdzamy czy wszystko jest ok, dopompowujemy opony, smarujemy łańcuch i można jechać :) Pamiętajcie o regularnym serwisowaniu roweru. Najlepiej robić to 2-3 razy w ciągu roku. Nawet mały przegląd wystarczy, aby rower nam służył bardzo długo!

A Wy jakie macie sposoby na dbanie o swój rower? Podzielcie się swoimi opiniami w komentarzach pod postem na facebooku! :)

Zaufali nam

Specialized Warsaw Kellys Bikes Bike Atelier Roadbike Specialized Bielsko-Biała Bike Salon Bikemia Cozmo Bike Centrum Rowerowe Olsztyn AmpBike Liberty Airbike Skleprowerowy.pl Peleton Mbike Lovebike Serwis Bajka KM Bike Velo7 Roweromaniak Góra Kolarska Coffee Rider Specialized Rowmix Kraków Sklep Bajka Sport Bike Icona Bikes Ultrabike24 Szprych serwis rowerowy Turbike Dwa oczka Bike Multi Sport Velomania.pl Wawabike ByBikes S4bikes Profesjonalny Serwis Rowerowy Bike n Roll Cyklon Activ Sport Rowerowy Ostry Dyżur Bike2Door Travel Bike Ostródzkie Centrum Rowerowe AW Bike Veloport Abcrowery.pl Dandyhorse Veloart BikeWorkshop Mechanik Rowerowy Peakbike Polarsport Electroon Local Bike Shop Hard Bike Serwis Ósma Szprycha Krakbike Specialized Wrocław Velodom Zdrowy Rower Bonzo Bike Reakcja Łańcuchowa serwis.rowery.pl Specialized Warsaw Soho Majewski Mobilny Serwis Husa Bikes Oklej Bajk Bana Bikes Specialized Lublin Kolarski Raj mmbike.pl