Zawód mechanik rowerowy - jak się do tego przygotować?
Z formalnego punktu widzenia w Polsce zawód mechanika rowerowego praktycznie nie istnieje. Próżno szukać szkoły, która mogłyby kształcić technika albo mechanika o kierunku naprawy rowerów (szkoły branżowe), nadając tym samym stosowny tytuł poświadczający wiedzę teoretyczną i praktyczną. Rozwiązaniem mogłaby być przynależność do Cechu Rzemiosł Różnych. Dawniej bez członkostwa w Cechu i uzyskaniu stopnia mistrzowskiego nie można było prowadzić działalności. Do dziś wielu mechaników samochodowych (i nie tylko) starszej daty podkreśla, że to mocno poprawiało jakość na rynku, w porównaniu do tego co jest dzisiaj. Tak naprawdę każdy może założyć warsztat i działać w praktycznie dowolny sposób.
Mechanicy rowerowi praktycznie skazani są sami na siebie. Z naszych obserwacji wygląda to tak, że pasja do rowerów przeradza się w wykonywany zawód. Zaczyna się od majsterkowania przy swoich rowerach, rodziny i znajomych, a kończy się własnym warsztatem w garażu lub w jakimś lokalu. Doświadczenie można zdobywać na kilka sposobów, ale w niejednym napotkanym przez wiele lat przypadku, jest to kwestia nauki w naturalnych warunkach serwisowych.
Obecnie ta sytuacja powoli się zmienia. Od wielu lat organizowane są szkolenia produktowe prowadzone przez marki rowerowe. Dodatkowo każdy kto jest zainteresowany nauką tego zawodu ma możliwość odbycia specjalnego kursu, przygotowanego tylko i wyłącznie pod mechanikę rowerową.
Centrum Szkoleniowe Mechaników Rowerowych w Warszawie jest jedynym takim miejscem w Polsce, które w sposób rzetelny przygotowuje do samodzielnej naprawy rowerów. Absolwenci niejednokrotnie już założyli swoje warsztaty i poszerzają zdobytą wiedzę w praktyce. Warto podkreślić, że tego typu szkolenie jest świetnym punktem wyjściowym do dalszej kariery. Aby stać się prawdziwym specjalistą, trzeba mieć do tego predyspozycje i chęć do ciągłej nauki. Każdy mechanik rowerowy z kilkuletnim doświadczeniem może potwierdzić, że co roku trzeba być na bieżąco w tym co przedstawiają i wymyślają producenci.
A co z potwierdzeniem kwalifikacji? W wielu serwisach można spotkać na ścianach certyfikaty poświadczające umiejętności jakie nabył mechanik lub cała załoga. Zazwyczaj pochodzą one ze szkoleń np. w Shimano. Do tego też dochodzą autoryzacje takich marek jak np. Fox lub Marzocchi, gdzie wiadomo, że dany specjalista prowadzi naprawę zawieszeń. Jak pokazuje kilka przykładów w Polsce, można się w tym wyspecjalizować i mieć bardzo dobrą renomę.
Od 2019 roku do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji włączono kwalifikację „Naprawa, konserwacja i modernizacja rowerów”. Oznacza to, że każdy mechanik rowerowy po zdanym egzaminie praktycznym będzie mógł formalnie przedstawić certyfikat poświadczający jego umiejętności z nadanym numerem Polskiej Ramy Kwalifikacji. Co ciekawe, ma być on też uznawany za granicą dzięki Europejskim Ramom Kwalifikacji.
Dla wielu osób zawód mechanika rowerowego jest pasją i jednocześnie sposobem na życie, dzięki któremu można prowadzić małą działalność. Warto poszerzać swoją wiedzę, szczególnie w czasach kiedy obejmuje wszystkich elektryfikacja. Poruszony przez nas temat jest tylko wstępną oceną tego jak wygląda aktualnie sytuacja związana z kształceniem zawodu mechanika rowerowego.
Wszystkich zainteresowanych tematyką szkoleń odsyłamy na stronę http://mechanikrowerowy.pl/ oraz https://www.facebook.com/mechanikrowerowypl/. Tam również można znaleźć informację o zbliżających się kursach (okres zimowy).